Zelfstandig Professionals vinden nieuwe manieren van werken

Op 24 juni 2009 werd de eerste Nationale Ik-dag gevierd in het Seats2Meet-congrescentrum te Utrecht. Dit is geen dag om de hedendaagse individualistische graaicultuur te eren. Integendeel, hier bieden ondernemers juist gratis hun diensten aan, wat geheel in lijn is met Het Nieuwe Werken. Dit houdt niet alleen in dat Nederlanders steeds meer gebruik maken van internet op het werk, steeds meer thuiswerken en er steeds meer zelfstandig professionals komen. Er is meer. Tijdens de IK-dag presenteren deskundigen hun visie op Het Nieuwe Werken.

Door Anne de Haan

Karine Lintvelt

Karine Lintvelt

Om het Nieuwe Werken te illustreren wordt in de groen met oranje Mindz-lounge op twee diaschermen een Indiase man met blote bast, tulband en baard getoond. In de ene hand houdt hij zijn mobiele telefoon tegen zijn oor en met de andere hand houdt hij een sigaret en een emmer vast. Naast hem de tekst: “Het nieuwe werken”. Er klinkt harde elektronische muziek, die even later overgaat in zachtere klanken. Joviaal lachend komt organisator Karine Lintvelt op en vertelt dat het crisisdenken zijn langste tijd heeft gehad: “De bombastische muziek is veranderd in zachte muziek, het symbool voor het positieve werken. Dit geeft ons nieuwe kansen, want we krijgen meer vrijheid om onszelf te zijn. Bij de Ik-dag ontwerp je je eigen dag en mag jij op een voetstuk staan.”

Voetstuk

Nouja, het voetstuk is eigenlijk een trapje op het podium, waar zelfstandig ondernemers in anderhalve minuut een korte presentatie over hun diensten presenteren. Dit trapje is een donatie van een trappenspecialist aan de Ik-dag. Meerdere zelfstandige professionals doneren een dienst aan deze bijeenkomst. Zo verloot bijvoorbeeld een couturier –zelf ook gestoken in driedelig grijs- een maatpak en doneren fotografen hun foto’s. “Het idee achter de donaties is, dat de ondernemers met die donaties deze dag vormgeven. Om die reden was er vooraf geen programma gemaakt.” legt Karine Lintvelt uit. “Oorspronkelijk wilde ik deze dag ook de ‘Design your own day’ noemen, maar omdat een derde partij dit niet zag zitten, hebben we het uiteindelijk de IK-dag genoemd.”

Clifford Dokter verloot een maatpak

Clifford Dokter verloot een maatpak

Naast het geven van donaties en de korte presentaties geven andere ondernemers een uitgebreide presentatie over wat hun filosofie is over hoe werk er in de toekomst uit gaat zien met het gebruik van de ‘2.0 social media’ op internet. Zo vertelt Ronald van den Hoff dat er steeds meer diensten gratis aangeboden zullen worden.. Internet ziet hij als een voorloper hiervan, want hier worden bijvoorbeeld al veel gratis teksten aangeboden. Daarnaast ziet hij het begrip ‘auteursrecht’ als een achterhaald begrip, want wie bepaalt er bijvoorbeeld wie de eigenaar is van een LinkedIn profiel? De bouwers van LinkedIn of degene die zijn gegevens hier heeft ingevuld? Ronald van den Hoff denkt dat het belangrijk is dat je op een onverwachte manier innovatie biedt, daarom biedt hij onder andere dagelijks gratis vergaderzalen en werkplekken van Seats2Meet zonder leveringsvoorwaarden. Op deze manier verwacht hij dat bij mensen onvermoede talenten boven komen. Samen met Anne-Kee Deelen schrijft hij een multimediaal boek over de ontwikkelingen van social media en het nieuwe werken.

Baby in de gootsteen

Werken met behulp van ‘social media’ biedt vele voordelen, zoals meer mogelijkheden om jezelf te presenteren en je kunt privé en werk makkelijker combineren, door te gaan thuiswerken. Maar Bas Hoorn, die onder andere effectiviteitstrainingen geeft, vertelt tijdens zijn presentatie dat er ook valkuilen zijn bij het toenemend gebruik van social media. Mensen krijgen een overdosis aan informatie binnen, besteden Twitterend, Hyvend en LinkedIn-nend teveel aandacht aan het internet, waardoor de taken in het normale leven maar half worden gedaan. Bas laat een afbeelding zien, waarbij een baby naast de afwas in de gootsteen zit en een van toiletpot achter het bureau op kantoor.

gemaak door Ivo Heshusius

Liesbeth en Ruud de Smit

Liesbeth de Smit, een van de bezoekers en donateur van de Nationale Kansdenkdag in september 2009, denkt dat de mensen gerichter moeten kiezen in het gebruik van de social media. “Ik had me aangemeld voor Twitter en Hyves, maar het koste mij zoveel tijd om al dat ‘koffiepauzegeklets’ van mensen bij te houden, dat ik me maar weer heb afgemeld. Van LinkedIn heb ik veel meer profijt, want daar wissel ik met name zakelijke informatie uit voor Svelar Vitaal, het bedrijf (wat voor soort bedrijf) dat ik samen met mijn man Ruud run. Het nieuwe werken speelt zich zeker niet alleen af op internet, het is juist belangrijk om daarnaast goed voor jezelf te zorgen zoals het eten van goede voeding, regelmatig sporten en mentaal in balans te zijn.”

(De foto’s zijn gemaakt door Ivo Heshusius)